29 nov. 2012

VFUar

Nu har VFUn börjat! Igår var första dagen men orkade knappt starta datorn när jag kom hem igår, låg och läste hela kvällen istället, var väldigt mysigt.

Igår alltså, först hade vi lite kort allmän info om att vara på draggen och göra VFU sen mötte vi upp vår lärare efter hennes första lektion och snackade lite innan det var dags för nästa som var religion. Efter det åt jag lunch och ytterligare två lektioner i religion följde. Nu är det inte ett av mina roligaste ämnen jag kan komma på, men bortsett från infon om kristendom och judendom så var det hela väldigt intressant. Hur klasserna betedde sig och hur läraren hanterade det. Min LLU (lokal lärarutbildare) är väldigt trevlig och verkar vara en bra lärare som är rätt omtyckt bland eleverna, trots att det var rätt stökigt på en av lektionerna. Jag minns inte att vi var så barnsliga när jag gick i gymnasiet, men det var vi ju förmodligen. Det känns tydligt att man har ett helt annat perspektiv nu, även om det fortfarande är lätt för mig att tänka mig in i elevernas perspektiv också. Vi är två studenter som delar på varje LLU och jag delar med en kille som heter  Magnus som jag aldrig sett förut i "klassen". Är ju lite sjukt att det kan vara så att man, efter nästan en termin, fortfarande inte känner igen allas ansikten (att veta vad folk heter är en annan femma). Men han är trevlig i alla fall så det är najs!

Idag hade vår LLU ämnesutveckling hela dagen, vilket jag tror gick ut på att hon suttit och funderat, mer eller mindre. Hur som helst kunde vi inte hänga med henne idag så vi hänge på hennes klass på de två lektioner de  hade idag, först en svenska lektion där de bara läste och sen en historia lektion där de först fick besök från en grabb från organisationen EXPO (mycket intressant om nazism) och sedan jobbade på själva med grupparbeten. Så inte så mycket att titta eller lyssna på idag egentligen. Klassen var väldigt trevlig dock och välkomnade oss snällt, tycker jag va skönt. 

Nu tänkte jag snart äta lite middag och sen får vi väl se vad som händer med kvällen. Förmodligen inte mycket då jag är väldigt trött idag med. 

Det snöade när jag var på väg hem!


 

1 kommentar: