28 okt. 2012

Söndag kväll

Då var man själv igen. :( Mattias och pappa åkte strax innan 12 idag och jag la mig på soffan och sov några timmar, var skönt förutom att när jag vaknade kändes hela helgen som en dröm och inte verklighet och det var ju lite deprimerande. Sedan dess har jag läst, del två i en trilogi av två svenska författare Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren. Första boken heter Cirkeln och andra Eld, varför den andra heter eld har jag inte riktigt fattat för visst att det brinner någon gång men det är inte så mycket main-story över det, whatever.

Den var i alla fall helt okej, ingen superhit för mig kanske men klart ett bra sätt att fly verkligheten lite och leva någon annans röriga liv, rättare sagt 5 tjejer, som i första boken upptäcker att de har magiska krafter och är utvalda att stoppa världens undergång osv osv ni fattar grejen. Boken är bra på så sätt att den belyser väldigt många synvinklar, eftersom man har 5 huvudpersoner och 5 perspektiv på allt och inte bara 1. Det ger lite större djup till allt som händer. Mer drama än aktion är det och jag uppskattar det, de hade nog blivit lite trist tillslut annars. Den belyser också viktiga/jobbiga saker i livet typ kärlek, mobbning, alkoholism och droger och gör det rätt bra, inte så himla moralpräktigt utan mer bara "så här kan det vara".
Överlag bra och som ni ser till vänster ger jag den 6 av 10. Skulle kunna sagt 7 också men kände mig lite kritisk idag.

Gillar ni "verklighets-nära" fantasy/magi kan jag absolut rekommendera boken!

http://www.bokus.com/bok/9789129677805/eld/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar